Denk er eens even over na: SEO is een set van activiteiten die helpen om een website in de zoekmachines te rangschikken, zodat een site op een natuurlijke (organische) manier verschijnt in plaats van als gevolg van het betalen voor een optimale positie. Er zijn tal van aspecten die een rol spelen in SEO, van pagina-inhoud tot hoe jouw site is opgebouwd. Het meest raadselachtige aspect van deze “SEO is dood” dit is onzin voor mij: in essentie gaat SEO over het bieden van een geweldige gebruikerservaring, en dat gaat nooit uit de mode. Wanneer een gebruiker op jouw link klikt, krijgen ze dan de kwaliteitscontent die ze verwacht hadden? Alle veranderingen die Google en andere zoekbedrijven hebben aangebracht, zijn erop gericht om ervoor te zorgen dat ze dat wel zullen doen.
Zolang er zoekmachines zijn, zullen mensen proberen om de beste manieren te vinden om zo hoog mogelijk te ranken. Vroeger konden deze mensen een aantal duistere praktijken doen om hun weg naar een hoge ranking te versnellen, maar tegenwoordig doen zoekmachines waar ze voor gemaakt zijn. Iedereen die het systeem probeert te bespelen met behulp van deze “zwarte hoed”-tactieken zal zo gezegd gestraft worden. Maar het doden van de waarde van link farms en keyword stuffing is niet het doden van SEO. Uw website is meer dan ooit onder de loep genomen, en u hebt nieuwe SEO ideeën en een combinatie van tactieken nodig om te helpen met rangschikken.
Dus wat kunt u doen om ervoor te zorgen dat uw online winkel wordt gevonden op Google, Bing, en nog veel meer?
1. Schrijf geweldige, unieke productbeschrijvingen. Je wordt gepakt voor het gebruik van beschrijvingen elders online, dus in plaats van gewoon wat de fabrikant biedt of het schrijven van iets generiek voor uw eigen producten, schrijf nuttig, beschrijf wat en waarom jouw product zo geweldig is. In jouw eigen woorden, want dat maakt jou uniek. Natuurlijk is het hebben van een geweldige productbeschrijving ook de beste manier om het winkelend publiek te overtuigen om uw producten te kopen.
2. Vermijd trefwoord cramming. Jij wilt ervoor zorgen dat het belangrijkste trefwoord van jouw product in de beschrijving op te nemen, maar je wilt ook voorkomen dat je jezelf niet opdringt. Jouw exemplaar moet natuurlijk stromen en niet alleen een voertuig voor trefwoorden zijn. En je moet NIET een lijst van trefwoorden plaatsen aan de onderkant van de pagina. Dat is een enorme no-go.
3. Neem de productnaam en één trefwoord op in de titels en URL van uw productpagina. Op die manier wordt je gedekt. Of jouw potentiële klanten nu zoeken naar het specifieke product (merk zoeken) of de algemene categorie (algemene zoekopdracht). Plus het hebben van een meer beschrijvende productnaam zal jou helpen om jou te onderscheiden in de zoekresultaten en het verbeteren van uw click-through rate.
4. Zorg ervoor dat de inhoud van jouw product overeenkomt met jouw headline. Een zekere manier om jezelf op de zwarte lijst van Google te krijgen is om iets te beloven met je paginatitel en kop en dat dan niet te leveren. Laat je inhoud in 1 lijn staan met jouw titels en koppen, zodat je niet wordt gezien als een truc om gebruikers te verleiden om op jouw zoekresultaat te klikken.
5. Eigenschap product beoordelingen. Beoordelingen zijn een geweldige manier om regelmatig nieuwe inhoud aan jouw productpagina’s toe te voegen. Plus de meeste beoordelingen zullen natuurlijk voorzien zijn van trefwoorden die betrekking hebben op het product, wat jou helpt om een aantal trefwoordliefde organisch te krijgen. Recensies zijn ook een bewezen manier om het vertrouwen van de shopper te vergroten en kunnen jouw verkopen met 18% verbeteren.
6. Regelmatig schrijven van relevante, nuttige inhoud in een blog is een van de beste dingen die je kunt doen voor jouw bedrijf. Het verbetert jouw SEO door het krijgen van een constante stroom van nieuwe inhoud met betrekking tot jouw bedrijf op jouw site, en verbetert de verkoop door het verhogen van de shoppers vertrouwen. Blogs over nieuwe producten, hoe bestaande producten te gebruiken, tips om het meeste uit jouw verkoop te halen, trends in de sector, enz.
7. Gebruik video’s op jouw productpagina’s. Door het gebruik van een video is de kans 53 keer zo groot dat jouw pagina een Google-resultaat op de voorpagina krijgt. En omdat mensen van video’s houden, maakt het ook 41% meer kans dat iemand doorklikt en tot 85% meer kans dat hij of zij na een video koopt. Je hebt geen mooie producten nodig – laat je product gewoon zien hoe je het kunt gebruiken, net zoals je dat zou doen als je het aan iemand persoonlijk zou verkopen.